recensblog

A CSS-RECENS blogoldala

NÉLKÜLED nélkül nincs toplista

2025. április 03. 0:00
Kmetty Zoltán

 

kmetty.zoltan@tk.hu

 

Az Ismerős Arcok Nélküled című dala 2025 elején 65 millió megtekintés felett járt a YouTube-on. Miután 2009-ben megjelent az Ismerős Arcok aktuális lemezén, még nem látszott, hogy milyen hosszú és sikeres karriert fog befutni a dal. A zenei slágerekre általában az a jellemző, hogy megjelenésüket követően gyorsan megnő irántuk az érdeklődés, majd fokozatosan alábbhagy, míg végül eltűnik. A Nélküleddel azonban nem ez történt. A dal a dunaszerdahelyi focicsapat, a DAC „hivatalos” csapatindulója lett, majd 2015-ben Orbán Viktor kiposztolta a DAC-Slovan meccs előtt készült videót, amin a közönség ezt a dalt énekli. Nem sokkal később már a magyar válogatott meccsek előtti felvezetésébe is bekerült a Nélküled, a dal népszerűsége pedig azóta is töretlen. De mennyiben egyedi ez a zenei dinamika, és kik hallgatják a Nélküledet? Egy ilyen kérdés megválaszolása nem egyszerű a hagyományos kutatási módszerek segítségével. Azonban a megfelelő digitális adatok segíthetnek abban, hogy választ kapjunk ezekre a kérdésekre.

 

A Társadalomtudományi Kutatóközpont CSS-Recens kutatócsoportjában 2023 elején egy olyan adatfelvételt végeztünk, amiben elkértük a résztvevők digitális adatait (Google, Facebook) és egy kérdőívet is kitöltettünk velük. A nemzetközi szinten is unikálisnak számító adatdonációs kutatásban több mint 750 ember vett részt, akik reprezentálják a felnőtt magyar internetező lakosságot. A Google adatokon belül a YouTube nézettségi adatok jelentik az egyik legérdekesebb adatforrást. Az adatbázis nagy előnye, hogy nem csak a jelent látjuk benne, hanem a múltat is. A YouTube megtekintések alapján rekonstruálni lehet, hogy az egyes években mik voltak Magyarországon a legnépszerűbb zeneszámok, az egyes dalok népszerűsége hogyan változott időben, és azt is, hogy kik hallgatták az ezeket a dalokat.

A hivatalos Nélküled videoklip 2015 előtt nagyon alacsony havi nézettséget produkált, az adatok alapján 2015 augusztusa volt az első hónap, amikor többen kezdték nézni.

A dal 2016 és 2018 között végig a top10-ben szerepelt a YouTube-on, és a 2015 és 2022 közötti összesítésben is negyedik helyre került.

Ahogy említettük, a slágerek általános jellemzője, hogy egy gyors felfutási időszakot követően az érdeklődés szépen lassan lecseng. Ilyen szempontból érdemes összehasonlítani a Nélküled időbeli felfutását más sikeres slágerekkel: a YouTube-on a 2015 és 2022 közötti időszakban a legsikeresebb magyar dallal, a Nem tudja senkivel, valamint a legsikeresebb nem magyar dallal, a Despacitoval (1. ábra). Mind a Follow the Flow által jegyzett dal, mind a Despacito esetén látni, hogy van egy nagyon gyors felívelő időszak, ami után „ellaposodik” a megtekintési görbe. Ezek a dalok általában fél év alatt elérték a teljes megtekintési számuk felét. Ezzel szemben a Nélküled esetén ez a nekirugaszkodó időszak jóval laposabb, közelebb van egy lineáris növekedéshez, örökzöld „klasszikusként” folyamatosan gyűjti a megtekintéseket.

 

1. ábra: Dalok kumulatív megtekintése a YouTube-on – Forrás: TK Adatdonációs felvétel 2023

De vajon a közönsége is eltér ennek a dalnak a többi slágertől? A válasz az, hogy igen. Az 1. táblázatban összegyűjtöttük a 2015 és 2022 közötti zenei YouTube fogyasztás alapján a Top20 dalt. Az adataink szerint a YouTube használók 40 százaléka legalább egyszer meghallgatta a Nélküledet, 17 százalékuk pedig legalább ötször, ami a második legmagasabb érték az adatainkban. Ennél is érdekesebb azonban a megtekintők demográfiai összetétele. Az adatok kiszámolásakor nem hallgatóként, hanem megtekintésenként összegeztük a demográfiai mutatókat. A megtekintésekre számolt átlagéletkor 43 év, ami a legmagasabb a Top20 dal között, a férfiak aránya pedig közel 60 százalék, ami szintén kimagasló érték. A leghallgatottabb, Nem tudja senki című számnál ugyanezek az értékek 32 év és 37 százalékos férfi arány, ami jelentős eltérést jelez a két dal közönsége között. De az egyedi demográfia nem csak a nem és a kor, hanem a településtípus esetén is látszik: a Nélküled esetében volt a legmagasabb a vidéki hallgatók aránya, 87 százalék.  A legmarkánsabb különbség azonban nem ebben volt, hanem a megtekintők politikai orientációjában. A kutatásban megkérdeztük a résztvevőket, hogy egy bal-jobb skálán hova helyeznék magukat. A kérdésre válaszolók 24 százaléka mondta magát jobboldalinak. Ez az érték a Nélküled megtekintői esetében közel 50 százalék, ami messze a legmagasabb jobboldali arány a Top20 dalt tekintve. Viszonyításképp, az olyan Top20-ban lévő nemzetközi dalok esetében, mint a Shape of You vagy a Human, a magukat jobboldalinak vallók aránya 20 százalék alatti. Ha a Top100 dalt nézzük, a Nélküled még ott is dobogós a hallgatók jobboldali összetételében – ezen a kibővített listán a Kowalsky meg a Vega Tizenötmillióból Egy című dala vezet. Ezt a magas jobboldali arányt érdemes abból a szempontból is értelmezni, hogy ebben nincsenek benne azok a YouTube megtekintések, amik például valamilyen labdarugó mérkőzéshez köthetők. A már említett 2015-ös DAC-Slovan meccs videó megtekintőinek 53 százaléka vallotta magát jobboldalinak, míg a DAC új standionjának avatójáról szóló videó esetében is 50 százalékos jobboldali megtekintést mutatnak az adatok. Ezek a YouTube videók is több milliós megtekintésnél járnak egyébként. A kapott eredményeink kapcsán fontos azt is kiemelni, hogy a mintánk csak a Magyarországon élő internetezőket reprezentálja, a határon túli magyar hallgatókról nem tudunk semmit mondani a kutatásunk adataiból.

1. táblázat: 2015 és 2022 közötti TOP20 YouTube zenei megtekintés Magyarországon – Forrás: TK Adatdonációs felvétel 2023

Dal címe

Sorrend

Meg-tekintők aránya

Legalább ötször meg-tekintők aránya

Kor

Fér-fi

Jobbol-dali

Dip-lo-más

BP

Follow The Flow - Nem tudja senki [OFFICIAL MUSIC VIDEO]

1

37%

18%

32

37%

25%

24%

23%

Bagossy Brothers Company  - Olyan Ő (Official Video)

2

38%

16%

33

35%

20%

34%

16%

Majka - Mindenki táncol /90'/

3

40%

17%

36

45%

35%

25%

24%

Ismerős Arcok - Nélküled

4

40%

14%

43

59%

47%

23%

13%

Kollányi Zsuzsi x Lotfi Begi feat. Majka - Valahonnan

5

30%

12%

36

44%

41%

23%

25%

Rácz Gergő x Orsovai Reni - Mostantól (A Dal 2020 győztes dala)

6

31%

13%

34

35%

32%

26%

21%

Follow The Flow - Anyám mondta [OFFICIAL MUSIC VIDEO]

7

25%

11%

33

47%

26%

19%

26%

Luis Fonsi - Despacito ft. Daddy Yankee

8

42%

15%

37

38%

24%

28%

18%

DR BRS X Fekete Vonat feat. Halott Pénz - Hol van az a lány (Official Music Video)

9

30%

13%

33

38%

38%

21%

26%

ÉLVEZD - OFFICIAL HD VIDEO (c) Punnany Massif & AM:PM Music

10

34%

14%

35

41%

26%

31%

25%

Majka X Curtis X Király Viktor - Füttyös

11

31%

13%

33

42%

31%

28%

24%

Follow The Flow - Maradok távol [OFFICIAL MUSIC VIDEO]

12

25%

11%

30

39%

23%

22%

27%

Ocho Macho - Jó nekem (official music video)

13

34%

12%

39

58%

32%

30%

25%

Kowalsky meg a Vega - Egy világon át (Official Video)

14

28%

10%

36

36%

39%

25%

20%

Halott Pénz - Darabokra törted a szívem (official music video)

15

33%

13%

36

34%

23%

34%

25%

Majka feat. Kollányi Zsuzsi - "Eléglesz" (Official Music Video)

16

26%

9%

36

37%

33%

22%

22%

Ed Sheeran - Shape of You (Official Music Video)

17

36%

11%

35

31%

18%

28%

16%

Halott Pénz - Élnünk kellett volna (feat Agebeat&Kovary)

18

28%

10%

34

34%

22%

30%

23%

Halott Pénz - Valami van a levegőben (official music video)

19

33%

12%

36

34%

23%

33%

20%

Rag'n'Bone Man - Human (Official Video)

20

28%

9%

37

36%

19%

20%

32%

 

A Nélküled hallgatóinak demográfiai összetétele azt jelzi, hogy a dal egy speciális hallgatóságot ér el a YouTube-on. Ezt részben megerősíti a YouTube dalok együtt hallgatási hálózata is (2. ábra). Két dalt akkor kötöttünk össze a hálózatban, ha legalább 10 olyan ember volt a mintánkban, aki mind a két zeneművet hallgatta többször is. A Nélküled ebben az együtt-hallgatási gráfban az alsó részen látható (pirossal keretezve), valamennyire perifériás szerepben. Ugyanakkor a különböző hálózati mutatók szerint a Nélküled nem esik ki a hallgatási struktúrából, be tud tagozódni egy jól körülhatárolható dalcsoportba. Az ábrán a színek jelzik, hogy melyek azok a dalok, amelyeknek átfednek a hallgatói. A Nélküled klaszterében leginkább Majka számok találhatók, de találunk itt Kowalski meg a Vega és Republic dalokat is. Ezek az eredmények arra utalnak, hogy bár a Nélkülednek van egy erősen jobboldali hallgatósága (is), a dal körül nem alakult ki egy speciális szubkulturális fogyasztás, és a Nélküled hallgatói nem (csak) Kárpátiát hallgatnak, hanem más stílusba tartozó hazai slágereket is. De azt is jól mutatja a hálózati ábra, hogy a Nélküled hallgatói nagyon messze helyezkednek el a nagy nemzetközi slágergyárosok (Dua Lipa, Ed Sheeran) hallgatóitól.

 

2. ábra: Leghallgatottabb YouTube dalok együtt-hallgatási hálózata – Forrás: TK Adatdonációs felvétel 2023

Legutóbbi bejegyzések

Archívum